Uno Telefoni – Tredje generationens telefoni

Published by: 0

samtal

Man hör ofta talas om tredje generationens telefoni, men vad betyder detta egentligen? En av de främsta aktörerna när det gäller tredje generationen var Uno Telefoni och man kan läsa om dess historia på deras Facebooksida. Här kommer en lite mer utförlig förklaring på vad man faktiskt menar med tredje generationen när man talar om telefoni och tjänster.

Hitta Uno Telefoni i sociala medier.

Generation 1 – En fast växel

Växeln vid generation 1 fungerade egentligen ganska bra. Det var ett stabilt system som väldigt sällan drabbades av driftstörningar och alla tekniska basfunktioner fanns tillgängliga. Problemen kom då företag började ställa krav på mobilitet och flexibilitet. En annan stor riskfaktor var att det inte fanns någon som helst backup i dessa lösningar. Det blev då väldigt kostsamt om växeln väl havererade och då kunde det ta veckor innan man såg fungerande telefoni igen.

Generation 2 – Mobila växlar

Runt år 2000 blev det väldigt populärt att skaffa mobila växlar eftersom de gjorde det möjligt att ta med sig sin kontorstelefon i fickan. Många såg en besparing i att skrota sin växel som i regel bara stod och vidarekopplade fastnumret till mobilen vilket var en onödig kostnad. Däremot märkte man ganska snabbt att man saknade mycket av funktionaliteten från den fasta växeln. Att koppla samtal och hänvisning blev krångligt med koder och stjärna (*), fyrkant (#) osv. Man såg inte längre linjestatus på varandra, dvs. vilka som var upptagna i telefon, och framförallt så märkte man att växelfunktionerna inte fungerade om man blev uppringd på mobilnumret. Därav blev MEX en viktig funktion för att kunna visa sitt fasta nummer utåt och därigenom också minska antalet samtal som kom in på mobilen.

Generation 3 – Molnbaserade växlar

Molnbaserade växlar introducerades 2006 av Uno Telefoni och det dröjde ända till 2013 innan Tele2 som första operatör följde efter. I tredje generationens telefoni kan man säga att man kombinerar det allra bästa från två världar. Användarvänlighet, skalbarhet och enkel administration kännetecknar dessa lösningar och det råder nu inga tvivel om att det är hit marknaden vänder sig. Analysföretaget Garner förutspår att 50% av alla företag i Sverige kommer att ha en molnbaserad växel år 2020 och troligtvis går det ännu fortare.

Telefonin en konkurrensföredel att räkna med

I den ständiga jakten som företag har att hitta nya konkurrensfördelar så är det kanske många som glömmer bort telefonin. Men denna grundfunktion kan faktiskt vara den del som ger det verkliga försprånget mot konkurrenterna.

Det är många som letar efter nya tjänster och nischade spetsfunktioner men som kanske först borde prova att ringa in till sitt eget företag. Genom att sköta sin telefoni exemplariskt så kan man ta tillvara på fler potentiella affärer. Det är ju faktiskt det som allt går ut på i det långa loppet.

Just nu är det många som investerar i digital leadsgenerering och lägger ned mycket arbete på att konvertera e-postadresser. Men det man ofta glömmer bort eller tar för givet är förloppet när någon intresserad ringer in och vill köpa. Kostnaden för ett missat samtal kan bli högre än man tror.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *